fbpx
Scroll naar boven

Onze werkwijze

We zijn je graag van dienst!

Onze werkwijze

Als je tuinmaterialen bij ons koopt, dan ga je automatisch akkoord met onderstaande werkwijze.

 

Speciaal bestelde materialen
Wij vragen een aanbetaling van 25% voor  materialen die we speciaal voor jou bestellen (niet-standaard producten of producten op maat).

Retour
Bestelde materialen nemen wij niet retour. Om steeds de beste kwaliteit te kunnen leveren, bestellen wij voornamelijk per bestelling, zodat alles van één en dezelfde productie/batch is voor iedere klant. Zo verkleinen we de kans op kleurverschillen/nuances. Let er daarom op dat je niet veel te veel bestelt, maar wel voldoende omdat je altijd wat snijverlies hebt (zie ook: snijverlies).

Snijverlies
Wij adviseren je om altijd wat extra materiaal te bestellen voor breuk en snijverlies. Houd ongeveer minimaal 5% tot 10% aan. Die marge kan per situatie verschillen. Soms hoef je nauwelijks te zagen en soms veel. Helaas komt het ook wel eens voor dat er een product beschadigd in het pakket zit of dat er iets wordt beschadigd tijdens het verwerken. In dat geval is het handig als je extra materiaal hebt en je meteen verder kunt. Als je dan alsnog bij moet bestellen, heb je vaak te maken met levertijd en er is kans op kleur- of structuurverschil door een andere/nieuwe productie. Ook voor de toekomst kan het handig zijn om wat reservetegels achter de hand te hebben.

Melden van breuk of beschadigingen
Breuk of beschadigingen moet je binnen 48 uur na levering gemeld hebben. Bestel altijd iets meer materialen dan strikt nodig (zie ook: Snijverlies). Omdat we met zware producten van voornamelijk beton werken, is het altijd mogelijk dat er wat breuk of beschadigingen aan de tegels zitten. Houd beschadigde producten apart en gebruik ze om te verzagen en passtukken te maken voor kanten en randen. Heb je desondanks een klacht, dan hebben wij een foto nodig van hoe de tegel of bestrating in de originele verpakking zit en hebben we de betreffende tegel(s) nodig om te kunnen overleggen aan de leverancier.

Berekeningen gemaakt door onze verkoopadviseurs
Aan berekeningen gemaakt door onze verkoopadviseurs kunnen geen rechten worden ontleend. Wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden als een van onze medewerkers een onjuiste berekening heeft gemaakt. Normaal gezien moet de opdrachtgever of uitvoerder (stratenmaker/hovenier) alles juist opmeten qua hoeveelheden en het risico van onjuiste berekeningen op zich nemen. De verantwoordelijkheid ligt dus bij de opdrachtgever of uitvoerder.
Onze berekeningen gelden als advies, controleer deze daarom altijd goed, zodat je niet voor verrassingen komt te staan!

Verwerken van materialen
Als er geen verwerkingshandleiding bij de materialen wordt meegeleverd en je niet precies weet hoe je de materialen moet verwerken, dan kun je altijd contact met ons opnemen. Wij kunnen de handleiding altijd voor je printen of naar je e-mailen.

Verwerken = accepteren
Als je de materialen verwerkt hebt, dan accepteren we geen klachten meer met betrekking tot kleurverschil, uiterlijk van bestrating, beschadigingen etc. Problemen en/of klachten moeten vóór verwerking opgelost worden. Als je de materialen verwerkt, betekent dat automatisch dat je ze geaccepteerd hebt.

Maatverschil
Bestrating, betontegels en de meeste natuursteen tegels kunnen afwijken van de weergegeven afmetingen. Betonnen producten worden namelijk in mallen gemaakt en door slijtage van de mallen en drogen van het beton kunnen er maatverschillen ontstaan. Dat is niet te voorkomen en kan zelfs bij de A-merken voorkomen. Het is daarom belangrijk om de bestrating goed uit te lijnen. Als je verschillende kleuren tegels/bestrating wilt combineren, is het handig om bestrating van dezelfde productlijn te kiezen.
Ook bij natuursteen kunnen maatverschillen ontstaan in dikte, lengte en breedte. Een professionele verwerker heeft daar geen problemen mee. Daarnaast moet je natuursteen bijna altijd met een voeg van 3-5 mm leggen, zodat eventuele maatverschillen niet opvallen. Leg je natuursteen zonder voeg (wat wij absoluut NIET aanraden), dan kunnen de tegels ‘verspringen’ en door het werken van het materiaal kunnen er stukjes van de tegels afspringen.

Kleurverschil
Bij ontvangst van de pakken moet je controleren of de productiedata gelijk zijn. Elke productie kan namelijk anders zijn qua tint of structuur. Het komt voor dat leveranciers verschillende productiedatums uitleveren bij één bestelling. Vaak kan dat geen kwaad en in 99% van de gevallen zorgt dat ook niet voor problemen. Mocht je echter constateren dat je verschillende producties hebt ontvangen en dat het verschil te groot is (en in jouw ogen onacceptabel), dan moet je vóór verwerking contact met ons opnemen. Verwerken is namelijk accepteren. Kleurverschillen tussen diverse pallets bestrating komen vrijwel altijd voor; dat kan ook met kalkuitbloei te maken hebben. Meng daarom de pakketten goed door elkaar bij het verwerken om één geheel te krijgen. Bij een klein beetje kleurverschil, kun je ook beide tegels natmaken. Als het verschil dan weg is, heb je met kalkuitbloei te maken.

Na- en bijbestellingen
Voorkom nabestellingen. Zoals eerder gezegd kan elke partij anders zijn qua kleur en structuur. Bestel daarom altijd voldoende materialen. Bij bijbestellingen en/of nabestellingen kan het voorkomen dat er kleur- en/of structuurverschillen ontstaan en dat kan storend zijn.

Kalkuitbloei/witte uitslag (witte waas)
Bij alle betonproducten kan kalkuitbloei voorkomen. Dat is inherent aan betonproducten en is nooit een reden tot een gegronde klacht. Vrije kalk die ontstaat tijdens het verhardingsproces van beton, kan zich op het oppervlak afzetten. Dat zorgt voor een witte waas of witte vlekken. Vooral bij een donkere kleuren kan dat erg storend zijn. Helaas is het niet te voorkomen en kun je er niet veel aan doen. Wij adviseren om de natuur zijn werking te laten doen. De kalkuitbloei verdwijnt op termijn door slijtage (gebruiksslijtage) en door regen. Dat kan echter lang duren, het is niet binnen enkele weken weg. Om het proces te versnellen, kun je de bestrating regelmatig vochtig maken, zodat het verdampingsproces blijft doorgaan. De witte sluier kun je eventueel deels verwijderen met een zuur middel, zoals een kalkuitbloeiverwijderaar. Dat kan echter een nadelige uitwerking hebben op de bestrating. Laat je daarom altijd goed door ons adviseren en neem contact met ons op. Doe daarnaast altijd een test op een niet zichtbare plek!

Monsters
Monsters (voorbeeldproducten) kunnen afwijken van de werkelijkheid. In beton worden veelal natuurlijke materialen verwerkt, waardoor elke productie anders kan zijn qua kleur en structuur. De getoonde monsters in onze showroom kunnen dus afwijken van de geleverde materialen. Dat heeft vaak ook met kalkuitbloei te maken. Bij natuursteen zijn afwijkingen ook mogelijk. In de mijnen waar ze natuursteen winnen, zijn er natuurlijke variaties in stukken en lagen die mogelijke kleurverschillen geven.

Betaling
Vóór de levering van de materialen moet je betaald hebben of je moet contant betalen bij levering. Houd bij grote bedragen rekening met de pinlimiet. We raden aan dat er iemand thuis is om aan te wijzen waar er gelost moet worden. Als je niet thuis bent, dan lost de chauffeur de materialen op een plek die het beste uitkomt. Als de materialen op een verkeerde plaats zijn gelost terwijl er niemand aanwezig was, dan rekenen we transportkosten voor het verzetten van de materialen.

Eigendom
Als de materialen niet betaald zijn, dan blijven ze van ons.

Aanbetaling
Bij een speciaal bestelde bestelling houden wij normaal gezien 25% aan als aanbetaling. Dat geldt zeker bij producten die speciaal gemaakt worden. Bij annulering van de materialen/order betalen we de aanbetaling niet terug.

Reclamaties
Wij zien helaas dat 95% van de reclamaties ontstaan door onjuist gebruik van materialen en/of onjuiste verwerking. Voor advies kun je altijd bij ons terecht, maar het staat of valt met de juiste verwerking van de producten. Wij kunnen je helpen om contact te leggen met een professionele verwerker.

Lossen van de materialen
Onze vrachtwagen lost alleen op één plek naast de wagen. Wij garanderen nooit dat de materialen op een bepaalde plek komen te staan. De chauffeur bepaalt ter plekke of de gevraagde losplaats mogelijk is. De kennis en ervaring van de chauffeur gaat voor op de kennis en ervaring van onze verkoopadviseurs. De kraan kan circa 3 tot 4 meter reiken. Dat heeft echter met veel factoren te maken en kan dus ook afwijken.

Tijdsindicatie van leveringen
Als wij een tijdsindicatie i.v.m. de levering geven, kunnen daaraan geen rechten worden ontleend. Wij behouden ons het recht voor om wijzigingen in het routeschema aan te brengen. Houd daar rekening mee wanneer ‘derden’ materialen voor je verwerken! Zogenaamde wachturen kun je niet aan ons doorberekenen. Het is daarom handig om de materialen niet op de dag van verwerken af te laten leveren, maar enkele dagen van tevoren.

Beschadigingen van trottoir of oprit
De vrachtwagen stopt op de openbare weg naast het trottoir. Als je toestemming geeft om over het trottoir of de oprit te rijden en de chauffeur daarmee instemt, dan is dat op jouw risico en verantwoordelijkheid (denk aan breuk en/of beschadigingen van tegels/bestrating).

Voegmiddelen
Op voegmiddelen geven wij geen garantie. Het komt voor dat voegmiddelen onjuist gebruikt of toegepast worden. Dat kan zorgen voor vlekken in en op tegels, cementsluiers etc.

Controle van juiste aantallen
Als je materialen geleverd krijgt, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de controle van de aantallen bij levering. Daar kun je niet achteraf niet op reclameren, omdat er dan geen controle meer mogelijk is. Wij controleren de materialen meerdere malen voor we ze afsturen en dat moet je zelf ook doen bij aflevering. Bij natuursteen, flagstones, kinderkoppen etc. geven we een indicatie door van x aantal kg per m2. Daardoor kan het zijn dat je te veel of te weinig hebt. Daar kunnen geen rechten aan worden ontleend. Het is en blijft een indicatie. Natuursteensoorten kunnen namelijk per stuk flink verschillen qua dikte, waardoor het gewicht per m² niet 100% te garanderen is.

Bigbags en (statiegeld)pallets
Op bigbags zit geen statiegeld op en die hoeven niet retour. Pallets waar wij geen statiegeld voor berekend hebben, hoeven niet retour. Heb je statiegeldpallets, dan krijg je het statiegeld terug als je ze inlevert met de originele kassabon bij de vestiging waar ze vandaan komen. De statiegeldpallets moet je zelf terugbrengen. Als wij ze op moeten komen halen, dan zijn daar kosten aan verbonden.

Transportkosten
Wij berekenen transportkosten afhankelijk van de regio waar je woont.

Grote vrachtwagen
Wij leveren de materialen standaard met een grote oplegger waar een kraan op zit. In sommige situaties komt het voor dat de vrachtwagen niet in de straat of ter plekke kan komen. Je moet zelf doorgeven of dat het geval is.

Offertes
Offertes zijn in de regel 14 dagen geldig, indien anders vermeld. Tussentijdse prijswijzigingen en typfouten zijn voorbehouden.

Afhalen van materialen
Bij afhalen van materialen moet je zelf voor een geschikt vervoersmiddel zorgen. Wij adviseren je met een aanhangwagen te komen als je grote tegels, banden, bielzen of traptreden nodig hebt. Wij helpen je graag. Zware producten tillen wij met een heftruck op en zetten wij op de aanhangwagen. Als je geen aanhangwagen hebt en je wilt de materialen in je auto laden, dan moet je dat zelf doen. Dat is op eigen risico. Zware en grote producten zijn vaak onhandig en lomp, daardoor is er kans op het beschadigen van de auto. Daarvoor zijn wij niet aansprakelijk.

Gruis op split/grind
Als wij split of ander losgestort materiaal leveren, kan het er anders uitzien dan de monsters in onze vakken. De losgestorte materialen zijn namelijk een soort natuursteen en elke partij kan anders zijn. Daarnaast wordt split en breuksteen gemaakt uit gebroken natuursteen. Bij het breken van het natuursteen komt er veel breekgruis vrij. Dat ‘koekt’ vast op de split en is hardnekkig. Vaak kan het enkele weken duren (meerdere regenbuien), voordat het ‘gruis’ van de split af is.

Groene aanslag
Alles wat vocht opneemt, kan groen worden. Beton is vrij poreus en neemt vocht op (bijvoorbeeld regen). Daarom moet je bestrating regelmatig schoonmaken. Bij beton is het schoonmaken vaak lastiger dan bij bijvoorbeeld keramische tegels. Alleen schrobben haalt vaak al veel weg, maar soms zit het vuil in de tegel. Vraag dan ons advies.  Keramische tegels worden minder snel groen, maar het kan zeker voorkomen. Dat komt meestal door gebrek aan onderhoud, omdat het terras weinig gebruikt wordt of in de schaduw ligt. Het is dan een kwestie van een oppervlakkige laag groene algen, die niet echt vastzit en die je met een doek weg kunt halen.

Onze werkwijze geldt voor elke orderbevestiging en offerte. Als er andere afspraken worden gemaakt, moet dit schriftelijk worden vastgelegd. Als dat niet zo is, dan kun je je nergens op beroepen. Onze volledige algemene voorwaarden kun je opvragen per email of bij ons afhalen in de desbetreffende vestiging.